keskiviikko 13. kesäkuuta 2012

Paavi 2.0 - Vatikaanin viestintästrategia


Vatikaanin verkkopalvelujen päällikkö Monsignor Lucio Andrian Ruiz valotti meille Vatikaanin viestinnän linjoja. Vatikaanin viestintä on hallinnollista tiedottamista, jonka keskiössä on katolisen kirkon johtaja, paavi Benedictus. Vuorovaikutteisuus ei ole katolisen kirkon keskushallinnolle keskeinen arvo. Sen sijaan piispoja ja pappeja koulutetaan ja rohkaistaan elämään aktiivisesti digitaalisessa kulttuurissa.

Hidasta ja harkittua

Paavillinen viestintä taipuu huonosti sosiaalisen median 24/7-rytmiin. Paavin lausunnot ja Vatikaanin tiedotteet on käännettävä useille kielille ja julkaistava yhtä aikaa kaikille sidosryhmille. Nopeaa reagointia vaativissa tilanteissa on turvauduttu kuvaan. Esimerkiksi New Yorkin terrori-iskun aikaan maailmalle levisi kuva paavista, joka rukoili uhrien puolesta.

Paavi Benedictus rukoilee 9/11 -uhrien puolesta


Radiosta videoklippeihin
Vatikaani pyrkii tavoittamaan ihmiset sekä radiossa, verkossa että mobiiliviestimissä. Radio- ja videoklipeillä on paljon kysyntää. Tänä vuonna osa Radio Vaticanan radio-ohjelmista on lopetettu, mutta esimerkiksi Lähi-Idän englanninkielisille siirtolaisille on aloitettu englanninkielisten messujen radiointi.

Kiehtovien sovellusten sijaan viestintä keskittyy yhtenäisyyteen ja luotettavuuteen. Vatikaanin verkkopalvelun ulkoasu, joka jäljittelee Pietarinkirkon kivipintaa, on pysynyt ennallaan vuodesta 1997. Uusinta uutta on Vatikaanin Twitter-tili Pope2You ja mediasoitin Vatican Player, josta löytyvät aikajärjestyksessä radio- ja tv-klipit.


Videoklippejä Pope2You -palvelussa

Paavin mediarooli

Paaviin kohdistuu lukemattomia odotuksia, toiveita ja tunteita. Paavin omassa päätäntävallassa, kuinka hän niihin reagoi. Esimerkiksi paavin julkinen kannanotto Vatikaanissa tapahtuneeseen tietovuotoon oli paavin henkilökohtainen ele, eikä viestintäosaston strateginen valinta, kuten suurissa organisaatioissa yleensä. Pyhä isä ei siis elä varsinaisesti 2.0-ajassa. Hän antaa julkisia lausuntoja, mutta ei ole henkilökohtaisessa yhteydessä katolisen kirkon jäseniin ja työntekijöihin.

Vatikaanin viestintäosasto ei tee aktiivista seurantaa katolisen kirkon yhteiskunnallisesta legitimiteetistä tai paavin maineesta. Se ei myöskään osallistu kirkkoa koskevaan yleiseen verkkokeskusteluun. Verkkosivujen käyttäjätilastot kertovat kuitenkin paljon kirkon tilanteesta. Vatican.va -palvelussa tehdyt verkkohaut näyttävät, milloin abortti tai kaste ollut julkisen keskustelun aiheena, koska katoliset etsivät ristiriitatilanteissa aktiivisesti paavin kantaa. Viestintäosastolla pyritään pitämään miljoonien verkkosivujen kokonaisuus sellaisena, että yksittäinen kirkon jäsen löytää helposti etsimänsä, vaikkei tuntisi kirkon organisaatiota.

Vatikaanin tavoitteena on viedä oma historiansa verkkoon. Tulevaisuudessa jokaisesta paavista on saatavilla valokuvia, puheita ja muita arkistojen aarteita.

Paavi Johannes Paavali II:n puheet, kirjeet ja matkarportit löytyvät Vatikaanin verkkopalvelusta.




1 kommentti:

  1. Tämä oli älyttömän mielenkiintoinen vierailu, heti aloin miettiä yhytmäkohtia ja eroja Suomen ev.lut. kirkon viestinnän linjoihin. Varsinkin tämä johtohahmojen asema somessa oli mielenkiintoinen vertailukohde.

    VastaaPoista