keskiviikko 13. kesäkuuta 2012

Inga små utmaningar: Vatikanen & webbkommunikationen

Att lägga upp en strategi för webbkommunikationen i Vatikanen är inte något man fixar över en kopp kaffe precis. Utmaningarna är enorma, frågorna och möjligheterna att prioritera är många. Jag har haft glädjen att lyssna till Mons. Lucio Adrian Ruiz som ansvarar för internetservicen i Vatikanen.

Jag noterar de utmaningar han talar om. Fyra enorma utmaningarna Vatikanen stöter på i sin webbkommunikation.

1. Den katolska kyrkan har hela världen som sin scen. Målgruppen är enorm. Är det möjligt att definiera målgruppen? Kan man ens tänka sig att det finns en enda strategi?

2. Katolikerna bor världen över, vilket påverkar de tekniska valen. Det gäller inte att enbart producera snygga multimediala lösningar inpackade snyggt och prydligt för den moderna iPhone användaren. Det finns en utmaning i att hitta formen för dem som inte har en snabb internetförbindelse, för dem som bor i de fattiga delarna av världen.

3. Målgruppen talar en mängd olika språk. Det i sig är en utmaning då man i dagens världen förväntas informera snabbt och effektivt. Det går inte att skicka ut googleöversättningar från vatikanen. Hur snabbt når budskapet målgruppen?

4. Vatikanens huvudwebbplats vatican.va har ett stort antal sidor som hänger ihop, andra webbplatser som slutar med .va. Alla dessa sidor bildar på sätt och vis en familj. Att hålla reda på dem alla och få in den rätta informationen på rätt plats verkar redan som ett enormt projekt. Det kräver struktur, planering och återigen de rätta tekniska lösningarna.

Visst blir jag imponerad av den katolska kyrkans kommunikation. Kyrkan kommuncerar och finns närvarnade i alla tänkbara medier. För webbkommunikationen jobbar endast 24 personer. 24 personer...? Hur är det möjligt?

Och självaste påven twittrar. Är inte det någon form av positivt ställningstagande? En uppmuntran till alla inom kyrkan som finns på nätet: Vi ska finnas där!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti